dissabte, 15 de desembre del 2007

Elogi de l’Educació lenta


Reivindico l’educació lenta per fer front a l’acceleració que envaeix l’escola. Una escola en la qual, hi anem embotint quants més aprenentatges millor: sisena hora, hores d’anglès, de castellà, de filosofia: quantes més? Penalitzem la lentitud i estressem a petits i grans organitzant-los horaris ininterromputs.


Tenim un pensament màgic i creiem que allò que escrivim en els programes escolars ho aprendran automàticament tots els nens. I pensem que com més coses hi posem, com més gran sigui el llibre de text, més coses aprendran. Res més allunyat de la realitat. A l’educació menys és més. Estic convençut que si eliminéssim el 50% dels continguts (teòrics) dels nostres programes, observaríem com el nivell d’aprenentatge de tots els alumnes, augmenta.

Tots els aprenentatges volen el seu temps i més que discutir-nos pel temps de tal o qual assignatura, hauríem de reflexionar sobre quina és la millora manera perquè tothom pugui aprendre bé allò que és bàsic. I, sobretot, perquè no ho oblidi al cap d’una setmana.