dimecres, 8 de setembre del 2010

Ni les finalitats, ni la unitat, justifiquen els mitjans

He rebut a l'escola el manifest unitari dels sindicats sobre el tema de les colònies i del boicot que algunes escoles estan fent a aquestes activitats, com a protesta per la supressió de la jornada intensiva al juny.

Ja he comentat aquest tema en altres entrades, que han estat objecte de debat, com suposo serà aquesta.

Només volia afegir dues qüestions que em suggereix la lectura del comunicat.

La primera és que ens trobem davant d'una proposta reivindicativa de difícil justificació, que afecta directament a l'alumnat i, també, a la qualitat de l'educació. Si justifiquem la proposta com ho fan els sindicats, estem entrant en una dinàmica de les finalitats que justifiquen els mitjans. I, ho sento molt, però és un principi que no comparteixo i que crec que és molt poc educatiu. En nom de bonissimes intencions s'han justificat la utilització de mitjans molt discutibles i, sobre aquest aspecte , no posaré exemples per no ofendre ningú.

La segona és que, llegint el comunicat, he pensat que, les escoles que hem decidit protestar per la supressió de la jornada intensiva, però seguir fent colònies i sortides, gaudim de molt poca consideració per part dels nostres representants. El comunicat dels sindicats suposa nedar i guardar la roba, no mullar-se, i justificar la proposta reivindicativa sense manifestar-ne l'opinió. Justificant-la, es valida, se li dona valor. I per tant, desvaloritza a les escoles que han decidit el contrari.

Potser faig una interpretació agosarada però crec que comença a ser el moment que s'acabi tant corporativisme. Ni en nom dels mitjans, ni de la unitat, ni dels vots que perdrem, podem seguir fent la gara gara i no opiniar sobre l'acord o el desacord de les propostes i les actuacions pràctiques que fan els mestres. Si creiem que és una mesura correcta s'ha de dir. I si creiem el contrari també.

Alguns sindicats es diuen de classe. Doncs bé, aquests manifestos, suposàdament neutrals, els desqualifiquen. Cal ser molt més clars. Fidels a les idees i al pensament de cadascú. I no veig que aquest manifest, com d'altres, vagin en aquesta línia.

Sempre he defensat el paper dels sindicats i la necessitat que, a nivell educatiu, tots els que defensen l'escola pública i la seva qualitat, treballin plegats i amb els objectius clars. Però haig de confessar que, darrerament, la decepció de les propostes que m'arriben comença a ser molt general i que la confiança que realment pugui ser així cada vegada és més petita.