diumenge, 2 d’octubre del 2011

Reunions d'inici de curs

Aquestes primeres setmanes fem les reunions d'inici de curs. Ja fa temps que, com a director, assisteixo a totes les reunions, explico algun tema que hem decidit comú a totes i observo les preguntes, les reaccions davant de les explicacions dels i de les mestres... És feina, però m'agrada fer-la ja que és una observació de primera mà de l'escola i del conjunt de famílies. 

Totes les reunions estan planificades de manera que, a cada reunió, expliquem un aspecte del projecte de l'escola que fa referència al currículum. Ens estalviem llegir les interminables llistes de continguts que es treballen a cada curs. Això ens permet aprofundir una mica més en les explicacions i no fer-les tant superficials. Potser a algunes famílies els hi falta una informació complementària, però a l'escola ja hi ha altres mecanismes per aconseguir-la. El que intentem transmetre'ls és que allò que planifiquem, mai està del tot tancat i que, per tant, el que realment succeeix a l'aula, allò que finalment aprèn cada infant, és fruit d'un treball planificat però amb un cert punt d'imprevisibilitat. 

Intentem transmetre que, fonamentalment, tot el que fa a l'escola gira al voltant de tres qüestions o preguntes: qui sóc jo (com funciono des de tots els punts de vista), qui són tots aquests que m'envolten i com és l’espai en que es mouen (coneixement de l'entorn, el món físic i social) i com aconsegueixo dominar totes les estratègies i llenguatges que em permeten entendre, relacionar-me i interrelacionar-me amb jo mateix i tot allò que m'envolta. 

El primer informe DESECO sobre les competències parlava d'aquestes tres grans competències bàsiques que després, en els currículums oficials,  hem tornat a dividir en disciplines, àrees i assignatures, fragmentades, en un currículum fet de petites i nombroses capsetes, sense gaire relació les unes amb les altres. 

Les preguntes de les famílies sempre són molt variades i van des d'allò que els preocupa referent al seu fill en concret, fins aquella informació que necessita per projectar el que els infants fan ara en el seu futur. 

Aquestes reunions són imprescindibles i les mestres les preparen amb moltes referències concretes de les aules. Són un instrument pedagògic i educatiu de primera qualitat.